Partneri kapcsolatok a fenntarthatóság jegyében az egész világon
A Dr. Hauschka kozmetikumok receptúráihoz abból a sokféle alapanyagból merítünk, amit a természet maga nyújt nekünk. Ilyenek például a gyógynövények, a növényi olajok és viaszok, vagy a valódi esszenciális olajok, és természetesen amikor csak lehetséges, a ökominőségűt választjuk. Számos feldolgozott gyógynövényt saját, biodinamikus elvek szerint művelt gyógynövénykertünkben termesztünk, vagy a Demeter-elvek szerint működtetett Sonnenhof gazdaság területén. Más nyersanyagokat helyi termelőktől vásárolunk. A mi éghajlatunk egyszerűen nem alkalmas bizonyos növények termesztésére, amelyből nyersanyagot nyerünk ki.
Ilyen például a rózsa esszenciális olaj alapjául szolgáló damaszkuszi rózsa, a mandulafa és a jojoba. Ugyanakkor szeretnénk ezeket az alapanyagokat ökominőségben megvásárolni. Ezért esetenként be kell fektetnünk az ökominőségű nyersanyagok termesztésébe. Ez történik többek között a rózsa esszenciális olaj, a mangóvaj, a ricinusolaj és a shea vaj esetében. A termesztőket pénzügyi eszközökkel és a bio-gazdálkodással kapcsolatos tudásunkkal támogatjuk. Segítünk nekik, hogy meg tudják szerezni az ökológiai termesztési tanúsítványokat, és adott mennyiség megvásárlását garantáljuk számukra.
Magától értetődő számunkra, hogy üzleti kapcsolatainkra a fair trade, azaz a méltányos kereskedelem elvei vonatkoznak, amely a kölcsönös bizalmon és az önálló fejlődési lehetőségeken alapul. Ezért számos, biológiai gazdálkodást folytató partnerünkkel stabil és régóta tartó együttműködés köt minket össze. Így például a mandula és az olíva esetében spanyolországi, a jojoba esetében argentínai, a makadámiadió esetében pedig kenyai termesztőkkel állunk partneri kapcsolatban. Partnereinket támogatjuk termelési kapacitásuk növelésében, és kérés esetén azzal is, hogy rendszeres tanácsadást biztosítunk számukra a biodinamikus gazdálkodással kapcsolatban, amelynek költségét mi álljuk.
Mindig az a célunk, hogy a partnereink tovább tudják fejleszteni vállalkozásukat, ezáltal pedig olyan gazdasági stabilitást érjenek el, hogy függetlenedni tudjanak tőlünk.
A mi felfogásunk szerint azonban ehhez a fajta partnerséghez a jó helyi munkaviszonyok is hozzátartoznak. Ennek jegyében szorgalmaztuk például, hogy egy olajütőben szociális tereket alakítsanak ki a dolgozók számára, illetve ezért támogattuk megfelelő vizes blokkok kiépítését. Mert számunkra nemcsak partnereink pénzügyi függetlenségének megteremtése, hanem a helyi emberek szociális körülményeinek javítása is fontos.
Interjú Ralf Kunterttel
a WALA Heilmittel GmbH egyik leányvállalata, a naturamus GmbH ügyvezetőjével
Kunert úr, pontosan mi a naturamus GmbH feladata?
A WALA Heilmittel GmbH önálló leányvállalataként mi szerezzük be az összes nyersanyagot a Dr. Hauschka kozmetikumokhoz és a WALA gyógyszerekhez. Ez körülbelül ezer különböző nyersanyagot jelent, például esszenciális olajokat, zsíros olajokat, friss növényeket és gyógyszeripari segédanyagokat, mint amilyenek az emulgátorok vagy a gyógyszert még nem tartalmazó homeopátiás golyócskák.
Ön lehetőség szerint ökominőségű nyersanyagokat vásárol. Mit tesz, ha nem kapható ilyen minőségű alapanyag?
Ha egy fontos nyersanyagból nem áll rendelkezésre öko minőség, vagy ennek mennyisége nem elegendő, partneri kapcsolatot kezdeményezünk a nyersanyag biztosítására a WALA nevében a világ bármely táján. A WALA filozófiája nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ezek a partnerek gazdaságilag önállóvá váljanak. Ezért fontos, hogy partnereink a termékeiket nagyobb vevőkör számára értékesítsék. Rengeteg időt és energiát fordítunk arra, hogy érvényre juttassuk ezeket az alapelveket.
A Dr. Hauschka kozmetikumokhoz felhasznált értékes ökominőségű makadámiadió-olaj beszerzéséhez már megtalálta a megfelelő partnert. Milyen kritériumok alapján esett rá a választás?
Az ökológiai minőség és a méltányos kereskedelem számunkra alapvető kritériumok. Így az ökominőségű makadámiadiót Kenyából szerezzük be, majd minőségbiztosítási okokból a saját gyártósorunkon állítjuk elő belőle az olajat. Helyi partnerünk a LIMBUA, egy ökológiai tanúsítvánnyal rendelkező kenyai vállalat. Makadámiadió és avokádó forgalmazásával foglalkozik, amelyeket kistermelőktől vásárol fel. A LIMBUA a 2009-ben alapított lenyűgöző „macadamiafans” kezdeményezésből jött létre.
Miről szól ez a kezdeményezés? És miért keltette fel a „macadamiafans” az Ön lelkesedését?
Elsőként és legfőképpen a „macadamiafans” egy szociális elvet követ. Segítenek a kenyai makadámiadió-termesztőknek, hogy minél rövidebb utat találjanak a fogyasztókhoz. A „macadamiafans” segít a termelőknek és családjaiknak abban, hogy termékeiket közvetlenül az exportpiacra juttathassák el, így kiküszöbölhető, hogy a nyereség nagy részét a közvetítők fölözzék le. Mindez a WELT:KLASSE alapítvánnyal együttműködésben történik. A kenyai makadámiadió értékesítését német diákvállalkozások végzik.
Álljunk meg egy pillanatra: Ön a „macadamiafans” nagy rajongója, viszont a LIMBUA-tól vásárol. Mi az összefüggés e két partner között?
A „macadamiafans” Kenya Ltd. jött hamarabb létre. Alapítói, Hannes és Matti Spiecker hozták létre ezt követően a LIMBUA Group Ltd. céget, hogy több gazdálkodót tudjanak jobb bevételhez juttatni. A LIMBUA ugyanazt a filozófiát követi, mint a „macadamiafans”. Míg a „macadamiafans” mint a LIMBUA oktatási projektje az eredeti eszmének megfelelően kizárólag diákvállalkozásokra támaszkodik, addig a LIMBUA közvetlenül nagy, ipari ügyfelek részére is értékesít. Ez elősegíti a projektben részt vevő kistermelők piacra jutását, más ökominőségű termékeket illetően is. 2009 óta azonban egyre élénkebb az érdeklődés a szomszédos termelők körében is. A kibővült ügyfélkörnek köszönhetően egyre több kistermelő tud csatlakozni. Ebben nyújt segítséget, a mobiltelefonok és az ujjlenyomat-olvasók révén, a modern technika.
Mobiltelefonok és ujjlenyomat-olvasók? Ez érdekesen hangzik. Mondana erről pár szót?
A LIMBUA által lebonyolított összes makadámiadió-vétel és -eladás tényét digitálisan rögzítik. Ez a LIMBUA számítógép-rendszere segítségével történik, ami nagy átláthatóságot biztosít a kenyai gazdálkodók számára. Minden gazdálkodó az ujjlenyomatával azonosítja magát a rendszerben, azaz így lép be a fiókjába. Egyfelől be lehet vinni a fiókjába, hogy a termesztésre a helyi ellenőrök bio- minősítést adtak, másfelől azt is, hogy hány kiló makadámiadiót adott át a LIMBUA-nak értékesítésre. Ha megtörtént az áru rögzítése, a gazdálkodó üzenetet kap a mobiljára, amelyből megtudhatja, mennyi pénzt kap a dió kilójáért. Amint a diót a LIMBUA gyárában vonalkód olvasóval beviszik a rendszerbe, és megállapítják a mennyiségét, a pénzt jóváírják a gazdálkodó számláján amit a mobiltelefonján követ. Egyszerűen zseniális! És mindez néhány órán belül lezajlik.
Az előbb azt említette, hogy az a cél, hogy a gyártó és a fogyasztó közötti út minél rövidebb legyen. Ha azonban a LIMBUA közvetítőként profitál a dió értékesítéséből, akkor nem lesz kevesebb a termelők bevétele?
Természetesen a LIMBUA-nak is fedeznie kell a költségeit. A nyereséget azonban jelenleg teljes egészében a kenyai tevékenységek kibővítésére fordítják, hogy minél több gazdálkodó értékesíthesse méltányos feltételek szerint a termékeit. A gazdálkodók tehát mindenképpen profitálnak a dologból.
Az előbb elhangzott, hogy a LIMBUA digitális rendszerében dokumentálják a termelők számára nyújtott képzéseket is. Milyen képzésekről van szó?
A LIMBUA finanszíroz a termelők számára néhány, a ökogazdálkodással kapcsolatos képzést és tanácsadási alkalmat. A tanácsadáson való részvétel és a képzések elvégzése az alapfeltétele annak, hogy egy termelő áttérhessen az ellenőrzött biológiai gazdálkodásra az általa megművelt földeken. Ezzel lehetőséget kap arra, hogy jelentősen növelje bevételét. A biotermékek kereskedelmi értéke ugyanis magasabb a piacon.
Nem csábítja ez a termelőket arra, hogy hagyományos diót keverjenek az ökominőségű áru közé?
Ez a veszély elenyésző. A makadámia fák virágzásakor a LIMBUA munkatársai felbecsülik, hogy várhatóan mekkora mennyiséget lehet majd betakarítani. Ha a termelő a vártnál több diót szállít le, csak akkor fizetik azt ki neki, ha igazolni tudja, honnan származik a plusz mennyiség. Emellett pedig természetesen bevizsgáljuk a diót, így kimutatható, hogy vannak-e benne például növényvédőszer-maradványok.
Jelenleg hányan profitálnak abból, hogy a LIMBUA végzi a dió értékesítését?
Kenyában 5000 termelő ad el makadámiadiót a LIMBUA-nak és jut ezáltal rendszeres bevételhez. Ez természetesen a családjuk javát is szolgálja, így a makadámiadió termesztése több mint 25 000 ember számára tesz lehetővé jobb életminőséget. Mindebből azonban számos németországi diák is profitál.
Hogyan tudnak a német diákok hasznot húzni a makadámiadió-termesztésből?
Ez teljesen más szinten értendő. Azokról a diákokról van szó, akik a „macadamiafans” kezdeményezéssel és a WELT:KLASSE alapítvánnyal együtt a kenyai makadámiadió németországi értékesítésével foglalkoznak. Néhány diák felkeresheti a helyi kistermelőket, és ez nagyon értékes tapasztalatszerzési lehetőség a számukra. Nagyon szemléletes módon tanulhatják meg, mit jelent a globális értékteremtési lánc, és hogy hogyan befolyásolja a fogyasztásunk a termelők helyi életkörülményeit. Aki figyel arra, hogy fenntartható gazdálkodásból származó árut vegyen, nemcsak a környezetet kíméli, hanem végső soron egy termelői családot is támogat. Egyébként a LIMBUA a LIMBUA Alapítvány megalapításával hasonló gondolatot valósít meg, mint a WELT:KLASSE.
Tehát ez egy kenyai alapítvány, amelyben a diákok makadámiadió értékesítésével foglalkoznak?
Nem egészen. A célkitűzése némileg más. A közhasznú LIMBUA Alapítvány kenyai iskolákkal és egyetemekkel működik együtt. Arra törekszik, hogy felhívja a diákok figyelmét az ökológiai összefüggésekre. Tart ezzel kapcsolatban tanórákat az iskolákban és az egyetemeken, de a LIMBUA faiskolájában is. A téma az ökológiai elveken alapuló mezőgazdaság és a biológiai sokféleség. A cél egy átfogó társadalmi elkötelezettség megteremtése, amely remélhetőleg hozzájárul a Kenya és Európa közötti kölcsönös megértéshez.
Csak a makadámiadiót szerzi be a LIMBUA-tól, vagy másfajta módon is támogatja a projektet?
Elsősorban a diót szerezzük be a vállalattól. Segítünk azonban például a marketingben is. Véleményünk szerint fontos, hogy a LIMBUA a makadámiadión kívül más termékeket is forgalmazzon, mivel a kistermelők teljes, rendkívül sokoldalú farmjai rendelkeznek ökológiai tanúsítvánnyal. 2016-ban került sor először arra, hogy a LIMBUA-val együttműködve a kenyai kistermelők által szállított avokádóból olajat állíttattunk elő. Emellett természetesen tisztában vagyunk vele, hogy az indulási fázisban lévő vállalkozások gyakran komoly likviditási problémával küzdenek. Ezért támogattuk a LIMBUA-t finanszírozási kérdésekben, például megelőlegeztük a termés árát. Fontos számunkra, hogy olyan hosszú távú partnerséget alakítsunk ki, amely felelősséget vállal társadalmi és ökológiai téren. Tudjuk, hogy ez vásárlóink szemében is értéket képvisel.
Átlátható értékteremtési lánc a kenyai makadámiadió piacán
A makadámia fák virágzásakor a szakértők megbecsülik, hogy várhatóan mekkora lesz a termés mennyisége. Ezt összevetik a leszállított makadámiadió mennyiségével. Ha a két mennyiség egyezik, a termelő ujjlenyomat-olvasó és mobiltelefon segítségével hozzájut az őt megillető összeghez.
Forrás: dr.hauschka.com